Základní škola, Praha 4,
Ke Kateřinkám 1400

Tvořivá škola Kateřinka

background_lista
Bakaláři
skolni-program
g-suite
Bakaláři
skolni-program
g-suite

KONCEPCE ROZVOJE A ŘÍZENÍ ŠKOLY 


Školní vzdělávací program a průběh vzdělávání – radostná otevřená škola

Školní vzdělávací program – „Tvořivá škola Kateřinka“ vychází z činnostního učení, které je tím nejpřirozenějším způsobem výuky. Vedení školy, pedagogové i rodiče se s ním plně identifikují.

Reagovat na zákonné úpravy RVP a následně aktualizovat ŠVP i s ohledem na aktuální potřeby a možnosti školy (např. rozšíření tělesné výchovy zaměřeno na bruslení pro žáky 1. st. a volitelný předmět pro starší žáky v rámci využití IceArény v těsné blízkosti školy).

Učební plán: na základě aktualizace ŠVP upravit i učební plán školy, využít disponibilních hodin (volitelné předměty).

Metody a formy práce: zavádění inovativních výukových metod, projektové dny (např. certifikace finančně gramotné školy, dny zdraví aj.), prvky programu Začít spolu (skupinová práce v „centrech“ jako vhodné doplnění činnostního učení), zajištění inkluze vč. asistentů pedagoga, pravidelná a systematická práce s žáky s rizikem školní neúspěšnosti – doučování (využití „šablon“ či vyhlašovaných výzev).

Podpora rozvoje osobnosti žáka: aktivizační učební metody jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí, individuální přístup k žákům, vzdělávací aktivity formou osvětových přednášek, workshopů, soutěží, projektových dnů, nabídkou zájmových a volnočasových aktivit.

Školní dokumenty: provést revizi a aktualizaci školního řádu (zjednodušení, v souladu s aktuálními právními předpisy), doplnění a zpřehlednění pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání.

Komunikace: využívání informačního systému školy Bakaláři, Komens – komunikace uvnitř školy i informovanost zákonných zástupců. Využívání webových stránek školy.

Informace o vzdělávací nabídce, přijímání k základnímu vzdělávání: pravidelná aktualizace webových stránek školy, při přijímání žáků respektování příslušných předpisů, včasná informovanost rodičů předškoláků před samotným zápisem (web školy, návštěva MŠ, dny otevřených dveří pro děti a rodiče).

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, cizinci, nadaní žáci: aplikace všech aktuálních předpisů k inkluzi, využívání asistentů pedagoga, spolupráce s PPP, práce školního speciálního pedagoga a školní psycholožky (částečně hrazeno ze šablon), možnost školního cizojazyčného asistenta (hrazeno z výzvy Peníze pro Prahu). Zajistit rovné příležitosti pro všechny žáky.

Existence žákovského parlamentu: dosáhnout vyšší participace žáků v rámci školy na samosprávě, rozvoj spoluodpovědnosti, umění kompromisu, komunikace, využít iniciativy samotných žáků.

Školní družina a školní stravování: poskytování služeb ŠD pro žáky 1. – 4. ročníku, školní stravování pro žáky školy, závodní stravování pro zaměstnance školy, tvorba jídelníčků na základě moderních poznatků o výživě, dodržování spotřebního koše, individuální diety (cukrovka, celiakie, fenylketonurie). Zapojení se do programů např. Zdravá škola.

Prevence rizikového chování: práce školního metodika prevence ve spolupráci s výchovným poradcem, pravidelná setkávání s třídními učiteli, třídnické hodiny, úzká spolupráce s OSVZ, OSPOD, kurátory. Každoroční zpracování a diskuze nad Preventivním programem školy a plánem práce školního metodika s důrazem na vyhodnocování bezpečnostních rizik, mimořádných událostí, řešení prevence šikany a záškoláctví. Podávání žádostí o granty v oblasti prevence (MČ, MHMP), specializované programy, spolupráce s krajskou metodičkou prevence.

Personální podmínky ke vzdělávání – vzdělaní kantoři

Pedagogičtí pracovníci (škola, školní družina, školní klub): včasné vyhodnocení personálních rizik, zejména v oblasti odborné kvalifikace a věkové struktury, obměna kvalifikovaných a aprobovaných pracovníků, péče o příchozí absolventy, podpora DVPP, umožňování nejen zvyšování, ale i doplňování kvalifikace zejména u perspektivních pracovníků.

Nepedagogičtí pracovníci (provoz, školní jídelna): péče o nepedagogické pracovníky s cílem držet kvalitní a stabilní tým, podpora sebevzdělávání.

Další vzdělávání (pedagogických i nepedagogických) pracovníků: zpracování ročního plánu DVPP, podpora vzdělávání pracovníků dle aktuální potřeby školy, vzdělaná sborovna, vzdělané vedení.

Péče o zaměstnance: využití prostředků FKSP, podpora odpočinku, zlepšení pracovních podmínek na pracovišti.

Poradenské služby školy: poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, sledování a vyhodnocování zvolených podpůrných opatření, prevence školní neúspěšnosti, kariérové poradenství, podporu vzdělávání a začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami, podporu vzdělávání žáků nadaných, péče o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi, včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, metodickou podporu učitelům, spoluprací mezi školní psycholožkou, speciální pedagožkou, sociální pedagožkou, asistenty pedagoga, zákonnými zástupci. 

Materiálně-technické podmínky školy – moderní škola

Budova školy, pavilony: spolupráce s JMM a příslušnými odbory MÚ Praha 11 s údržbou a rekonstrukcí budovy školy (výměna spojovacích dveří uvnitř budovy, úprava prostoru před školou i za školou), řešení havarijního stavu opěrné zdi mezi schodišti se stožáry pro vlajky, vytvoření venkovní stupňovité plochy pro široké využití. Akutní a nezbytná je také rekonstrukce sociálních zařízení jednotlivých pavilonů (původní kóje z r. 1978). V dlouhodobém horizontu kompletní rekonstrukce jednotlivých pavilonů školy (rozvody, elektřina, voda, sociální zařízení, PC sítě, bezbariérovost, výtahy, spořící čidla, možnost instalace fotovoltaiky na ploché střechy pavilonů – snížení energetické náročnosti pavilonu, ve spolupráci se zřizovatelem (obdobně jako na P13). 

Sport: výměna stropních podhledových panelů v tělocvičnách, renovace podlah, využívání přilehlých venkovních sportovišť v rámci spolupráce s IceArénou, rozšíření nabídky zájmových aktivit (krasobruslení, malý hokejista), možnost zbudování workoutového hřiště na travnaté ploše.

Prostorové podmínky: rekonstrukce šaten, obměna klecových kojí za uzamykatelné skříňky. Postupná rekonstrukce podhledů chodeb, výměna stávajících plechových šablon za moderní s akusticky tlumícím efektem. Dovybavení odpočinkových míst na chodbách.

Učebny: vytvoření samostatné učebny jak pro aktivity I. stupně (Začít spolu – pracovní centra), tak pro II. stupeň (např. pro projektové dny) s odpovídajícím vybavením: relaxační místa, pracovní centra, prezentační prostředky. Realizace stupňovitě uspořádané třídy, auly s kapacitou alespoň 50 míst pro všestranné využití od přednášek, porad, seminářů, školení až po možnost pronájmů a získání finančních prostředků pro rozvoj školy.

Prostory školní družiny, školního klubu: zachování samotného pavilonu školní družiny, vrácení školního klubu do pavilonu ŠD, vybavení heren dle věku žáků, v rámci pavilonů školy přesun ročníků využívající těchto služeb blíže k danému pavilonu, blíže i ke ŠJ.

Školní jídelna (ŠJ): rekonstrukce varny a výdejen se zachováním rozložení spotřebičů, modernizace vybavení školní kuchyně, modernizace vestavěných chladících zařízení, doplnění myčky černého nádobí, výměna plechových podhledů jídelen za moderní kazety s akusticky tlumícím efektem.

Karty ISIC/ITIC: využívání čipových karet (ITIC pro zaměstnance, ISIC pro žáky) docházkového systému, včetně možnosti otevírání vybraných vstupních dveří, spárováním s jídelnou, kopírkou.

Materiálně-technické vybavení pro vzdělávání: pravidelná obměna vybavení učeben nábytkem i ICT technikou, údržba specializovaných učeben. Doplnění interaktivních tabulí do zbývajících. Využití výstupů z MAPu, obměna zařízení odborných kabinetů, výukové sbírky učebních pomůcek, nábytek. Využívání projektu „Papíromat“. Postupná obměna fondu učebnic a učebních pomůcek. Dotváření estetického a vlídného prostředí společných prostor (výmalba, krytina podlah).

Obnova a modernizace vybavenosti ICT: s ohledem na ŠVP pravidelná obměna výukových počítačů odpovídající aktuální výkonnostním požadavkům, využití finančních prostředků ze státního rozpočtu (ONIV) případně grantů např. investiční výzvy Peníze pro Prahu či aktivit vycházejících z MAPu, nebo sponzorských darů korporátů. Odprodej dosluhující ICT techniky zaměstnancům jako další zdroj příjmů.

Partnerství

a) spolupráce se zákonnými zástupci – rodiče vítáni

Informovanost rodičů a žáků prostřednictvím webových stránek školy, informační systém Bakaláři, plánované pohovory a třídní schůzky. Propagace a pozitivní image školy. Komunikace, přenos informací jako klíčový cíl.

Zapojení rodičů a žáků v orgánech školy (školská rada, žákovský parlament, klub přátel školy).

Budování tradic školy – roční plán práce školy ve spolupráci s KPŠ, společenské, sportovní a kulturní akce, rodičovské kavárny, vzdělávací programy, semináře.

b) spolupráce se zřizovatelem

Odbor školství: základní a hlavní článek komunikace se zřizovatelem. Projednávání, informování, spolupodílení se na řešení problematiky základního školství na P11, jak formou individuálních konzultací, tak i formou porad, poradního sboru apod.

Spolupráce s ostatními odbory, komisemi Rady MČ P11: spolupráce s ostatními odbory je dána jejich kompetencemi Komise pro výchovu a vzdělávání a komise finanční, které se bezprostředně zabývají problematikou školství.

Spolupráce s MČ P11: účast na společenských a kulturních akcích pořádaných MČ.

c) spolupráce s ostatními školskými subjekty – MŠ, ZŠ, ŠPZ

Mateřské školy: spolupráce zejména s MŠ v blízkém okolí školy – společné akce, pronájmy tělocvičen, setkávání se s rodiči předškoláků apod.

Základní školy v regionu Prahy 11: pokračování v nastavené spolupráci (porady ředitelů, pravidelná setkávání zástupců ŘŠ, v případě potřeby porady provozních zaměstnanců školy na konkrétní témata provozu (referentky, vedoucí školní jídelny).

Školské poradenské zařízení: prohlubování spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou, pravidelné návštěvy pracovníků PPP ve škole.

d) spolupráce s ostatními subjekty

AR DELTA: intenzivní spolupráce s firmou, jak při výstavbě Areálu ledových sportů (bezpečnost žáků, škola jako účastník kontrolních dnů aj.), tak i při provozu (využití hodin zdarma pro bruslení žáků, nastavení pravidel venkovních sportovišť).

MČ Praha Újezd: současnou spolupráci rozšířit o spolupráci s ředitelem ZŠ Újezd (přijímání žáků do 1. ročníku, spádovost, přechod žáků do ZŠ Ke Kateřinkám, návaznost školních vzdělávacích programů, společné akce apod.)

Nestátní neziskové organizace: spolupráce s neziskovými organizacemi je orientována zejména na zajištění programu primární prevence (Proxima Sociale – práce s kolektivem, primární prevence rizikového chování, SANANIM – alkohol a kouření, Život bez závislostí – zdravý životní styl, Zdravotníci – Týden pro záchranu života a další).

Spolupráce s institucemi: Městská knihovna, IZS (Policie ČR: preventivní přednášky pro žáky na aktuální témata. Hasiči: program prevence před mimořádnými a krizovými událostmi, situacemi).

Translate